torsdag 24. januar 2008

kap 2 - handlingsreferat

Hvordan påvirker media oss?
  • vi kan dele media inn i 3 forskjellige grupper.
  • Kjennskap: her bruker en reklame, ikke for at folk skal kjøpe et produkt eller en tjeneste, men fordi folk skal kjenne igjen navnet eller logoen - du skal ha hørt om det. på denne måten er det lettere for at folk senere kan ha lyst til å kjøpe dette produktet eller tjenesten. - det blir bygd opp merkevarer som vi vil holde oss til.

  • Holdninger: vi har forskjellige holdninger til forskjellige ting. Media kan forandre holdningene våre om forskjellige ting ved å skryte av noe, eller fortelle oss noe negativt om et produkt. Hører/ser vi dette nok ganger, vil det kunne føre til at vi mister/får tro på produkt/tjeneste/sak, og holdningene vår blir forandret - det er likevel ikke sikkert vi gjør noe med det. selv om vi leser at Q-melk ikke er bra for kroppen - og vi tror på det - er det ikke sikkert vi slutter å kjøpe denne melka likevel.

  • Handlinger: for at vi skal slutte å kjøpe denne "dårlige" melka - må vi forandre handlingene våre. vi må ta steget ved å ikke kjøpe den samme malka neste gang vi er i butikken.